Ur programmet 2019

H&M-gruppen möter framtidens kund i den digitala transformationen

Idag förväntar sig kunden att shoppingupplevelsen ska vara bekväm, underhållande och gå snabbt. Vi möter framtidens kund genom att använda oss av kundnära teknologier, digitala upplevelser och AI, där hållbarhet står i fortsatt fokus. Med hjälp av AI kan vi minska vår miljöpåverkan och uppnå våra hållbarhetsmål, samtidigt som vi skapar en ännu mer relevant shoppingupplevelse, anpassad efter lokala och personliga förutsättningar.
Daniel Claesson, affärsutvecklingschef, H&M Group

_________________________________________________________


När vi flyttar in hos kunden - hur möter Clas Ohlson kundernas förändrade beteende?

När färre kunder än tidigare besöker fysiska butiker växer hemmet fram som en allt viktigare kommersiell arena. Genom att komma närmare kundernas vardag, och till och med komma in i kundernas hem, kan vi bli mer relevanta och tillgängliga för våra kunder och därigenom lösa fler av deras problem.
Fredrik Uhrbom, sverigechef, Clas Ohlson

_________________________________________________________


Så skapar vi en stark kundupplevelse i den digitala tidsåldern
När gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut blir det allt viktigare att möta kunden oavsett kanal. Peter Nilsson berättar om hur IKEA fortsätter utveckla kundupplevelsen för att bli mer tillgängligt i en digital värld.
Peter Nilsson, kundupplevelsechef, IKEA

_________________________________________________________


Soffan och butiken – därför satsar Coop både på e-handel och nya butiker samtidigt
I takt med att e-handeln med dagligvaror ökar markant gör Coop sin största satsning någonsin på e-handel. Samtidigt har Coop sedan 2015 gjort miljardinvesteringar i de fysiska butikerna och planerar nu fler nyöppningar än på länge. Hur går de här ihop och hur ska den fysiska butiken fortsatt vara ett attraktivt alternativ för den växande skaran kunder som handlar online?
Christian Wijkström, vd, Coop Butiker och Stormarknader

_________________________________________________________


Friktionsfri framtid - hur möter du kundernas nya förväntningar i morgondagens handel? 
Detaljhandeln förändras snabbare än utvecklingstakten hos många handlare. Teknologi har möjliggjort för nya kundupplevelser men med den har också kundernas förväntningar förändrats. Johnas Liljegren delar konsumentinsikter och exempel på hur handlare kan möta de nya förväntningarna.
Johnas Liljegren, retail industry manager, Facebook

Talare 2019